måndag 9 januari 2017

Vail

Hade en fantastisk dag i Vail igår med Matilda. Hemresan var sedan inte lika fantastisk. Det tog sju timmar att köra hem. 160 km och sju timmar. Do the math. Mitt nya mellannamn är hädanefter tålamod. Tack och lov hade jag Matilda som sällskap, utan henne hade jag blivit helt knäpp i bilen. Det var totalt kaos på vägarna. Det började snöa under dagen men jag fattar ändå inte att det blir så kaotiskt här. Det kom ju inte så många cm ändå. Men folk är inte riktigt vana att köra i snön plus att vägunderhållet inte funkar. Här är det ju inte lag på att ha vinterdäck så folk kör med helårsdäck. Fruktansvärt dumt. Min värdfamilj har också bara helårsdäck på våra bilar och de är ju ingenting jämfört med vinterdäck. Greppar inte alls på samma sätt. Igår var det dessutom söndag och extra mycket människor ute i trafiken, vilket bidrog till kaoset. Startade hemåt vid tretiden och första biten gick verkligen i snigelfart. Efter typ två timmar kom vi till ett ställe som heter Dillon och där stod polisen och dirigerade folk av motorvägen. De var tvungna att stänga av motorvägen för att kunna ploga så då satt vi fast i Dillon i några timmar. Snurrade runt i några butiker, åt våra mellanmål som vi hade kvar och lovprisade vägunderhållet hemma i Finland och Sverige. Så småningom fick vi köra upp på motorvägen igen och fortsätta hemåt. Var tvungen att köra supersakta på grund av bilköerna plus snön. Men ungefär sista 70 km gick lätt för där var vägarna helt snöfria. Var hemma strax efter tio på kvällen. Sov gott inatt efter vårt lilla äventyr, hehe. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar