måndag 8 maj 2017

Monday

Idag regnar det här i Denver så då passar det väl bra att blogga lite till. Har lite gamla bilder som jag tänkte att jag kunde dela med mig av. På första bilden här nedanför ser ni nån sorts påskbröd som min värdmamma bakade för några veckor sen. Övriga bilder är från Garden of the Gods och Manitou Cliff Dwellings. Var där med Sofia och Rebecka för ett tag sen. 





Var tvungen att googla Cliff Dwellings för jag kom inte riktigt ihåg historien bakom denna plats. Borde åka dit igen på en guidad tour för jag är ju faktiskt intresserad av historia och det fanns dessutom också ett museum med en massa spännande grejer där. Dessa ruiner var ursprungligen belägna i sydvästra Colorado och det var en indianstam som hette Anasazi som bodde där. I början av 1900-talet förflyttades ruinerna till Manitou Springs och har sedan dess fungerat som turistattraktion. 

I ett sånt här litet rum bodde en hel familj. 

Här försöker jag ta mig in och ut genom den tidens dörrar! Japp, det är faktiskt dörrar! Eller ingångar eller öppningar, vad de nu kan kallas. Människorna var nog lite kortare back in the days. 




Det här var jag tvungen att fota för det är ju lite kul om man förstår finska. 

Det var det. Gillar verkligen att det finns en massa roliga och intressanta platser att se här i Colorado. Vad annat då. Idag har jag varit i skolan. Anmälde mig till Colorado School of English förra veckan så nu ska jag studera flitigt för att få mina sex studiepoäng. Hade först egentligen tänkt gå en kurs online för att få ihop studiepoängen. Min au pair-organisation ordnar en nätkurs i samarbete med UCLA och jag hade registrerat mig online för den men så blev det något fel så jag blev bara registrerad som student och inte för den specifika kursen. Vilken moka. Sen var det för sent att joina den kursen så jag kollade upp vilka alternativ som fanns här i Denver och bestämde mig för Colorado School of English. Jag måste gå totalt 48 lektioner (en lektion är ca 1,5 h). Man kan välja mellan reading and writing, grammar och speaking class. Speaking class är kul för jag får prata om Finland, hehehe. Jag är tydligen den enda på hela skolan från Finland. Snacka om att känna sig exotisk. 

Förra veckan fick jag ett paket med godis hemifrån, världens bästa överraskning. Men hör och häpna, har inte ätit något av det ännu. Tror att värmen tar bort mitt sötsug. Knasigt. Well, denna vecka ska det bli regn och åska flera dagar i sträck så då åker nog chokladen fram. So long, readers.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar