fredag 9 december 2016

Fredag

Sju minusgrader har vi här idag. Perfekt vinterväder. Det var det också igår när jag var ute på promenad. Vi bor nära en park som heter Washington Park. Hittills gillar jag allt det jag har sett av Denver. Snön och solen gör att allting glimmar. Igår bakade jag lussebullar med de svenska au pairerna. Vi åkte till Whole Foods för att handla ingredienser och när vi betalade sa tjejen i kassan lycka till och berättade att hon alltid misslyckas när hon bakar här i Colorado. Tydligen kan den höga höjden förstöra degen/smeten på något sätt. Vet inte riktigt hur det går till, nån av mina naturvetenskapligt begåvade läsare kan kanske förklara. (Emma, I'm looking at you :D)

Bullarna blev goda i alla fall. Före vi började baka googlade jag baking in Colorado för att få tips. Ville ju gärna lyckas med bullarna eftersom vi lagt en massa pengar på saffran som inte direkt är världens billigaste krydda. Hittade tips om att minska mängden socker och mjöl, använda osaltat smör och grädda i högre temperatur än vanligt. Det gjorde vi och det blev bra.
På tal om den höga höjden så sa au pairerna att man ofta har huvudvärk och mår allmänt illa när man flyttar hit. Har inte känt av nåt sånt ännu men kanske det kommer
Bilder från min solskenspromenad igår. Har också en cykel här, måste bara lära mig var man kan cykla här utan att bilisterna flippar. Lär finnas särskilda bike trails så dem ska jag utforska så småningom. 

Vansinnigt goda bullar
Hittade glögg på en butik som heter World Market.

4 kommentarer:

  1. Roligt med bilder från nya stället :) Ser ju ut som i Finland nästan :D
    /Janina

    SvaraRadera
  2. Hej! Verkar vara superhärligt ställe! Din syreupptagningsförmåga borde bli bättre, vilket plus! ;) Här står allt du behöver veta om bakning å illamående:D kort och gott handlar det om att förhållandet mellan volym och tryck för en gas är konstant, så minskar trycket ökar volymen. När bullarna jäser tar koldioxiden mycket större plats än på normalhöjd, eftersom trycket är lägre. Då rasar bullarna extra mycket ihop sen.. Nu kom vi in på bakningstermer som INTE är min grej ;)
    http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/102004164

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, då vet jag :DDD Jo, hoppas jag är i kanonform hemma i Finland sen!

      Radera