söndag 10 januari 2016

Sunday was a fun day

Idag vaknade jag till spöregn och tolv plusgrader. Vet inte om det är någon annan än pappa som är intresserad av mina väderrapporter men jag fortsätter med dem i alla fall. Kan ju vara roligt för mig själv också att nångång senare läsa vad vi hade för väder här. Söndagar är i regel lediga dagar för mig så idag åkte jag till New Haven för att träffa Oliwia, min roomie från au pair-skolan. 

Yale University ligger i New Haven så vi åkte dit för en guidad rundtur. Vi fick bland annat veta att ett års studier på Yale kostar över 50 000 dollar. Tacka vet jag Finland och vårt utbildningssystem alltså. Rundturen räckte ungefär en timme, så efter det vandrade vi runt i staden, och sedan gick vi tillbaka till campuset för att ta foton och utforska området ännu mera. 

Yale University grundades 1701.

Elihu Yale, en handelsman med walesiskt ursprung har gett namn åt universitetet. Tror att han donerade en massa böcker åt skolan. 

Universitetet har ca 12 000 studeranden.

Antar att det är regnet och plusgraderna som gör gräsmattorna så gröna.

Kronprinsessan Victoria studerade här i slutet av 90-talet. (Den infon hade inte vår guide, jag har själv tagit reda på det, haha.)

Ingången till ett av universitetets bibliotek. På campuset finns 22 (!) bibliotek.

Yale Bookstore.

Bokhandeln säljer förutom böcker en massa Yale-prylar.

Om jag fattade allt rätt så samarbetar Yale aktivt med militären och har en lång tradition av militär utbildning. Man har gjort detta i flera hundra års tid, och en av orsakerna är att New Haven är en kuststad som nångång för länge sedan angreps av främmande makter,







Här har the president (rektorn) Peter Salovey sitt kontor.



Som avslutning på dagen käkade vi mexikansk mat på ett ställe som hette salsa fresh eller något i den stilen. Rekommenderas om ni åker till New Haven, yummie.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar