lördag 6 februari 2016

Firar två månader idag

Jepjep, det är två månader sedan jag landade på JFK. Tycker att jag nyss kom hit men ändå känns training school och allting som hände före julen såååå avlägset. På två månader hinner man med en hel del! Till exempel upptäcker man saker som är annorlunda jämfört med Finland. Så därför kom jag på att jag kunde skriva om några olikheter, bara för att det är kul. Och ja, ni kan ju minnas att allt kanske inte är helt objektiva sanningar, utan mina egna upplevelser av USA i allmänhet och Avon i synnerhet. Och saker min värdfamilj sysslar med eller har berättat för mig. Anyway, here we go.


  • Istället för ett hej (eller moi, moro, morjens, goddag) säger man här hello, how are you today? Det naturliga svaret är good, how are you? Jag, personligen, tycker det är suuuupernice att alla pratar så mycket mera här. Jag har flera gånger fått höra att ingen egentligen bryr sig om hur den andra mår, det hör bara till att man hälsar på det här viset men jaa, Anna from Finland likes it anyway. Folk är "bättre" på att säga tack, ursäkta och varsågod här. Hemma säger folk typ åhå när de stöter till någon i misstag, här säger man oh honey, are you okay? Finns givetvis undantag, både här och hemma. Men ni fattar. Ord som sweetie, cutie och darling används frekvent här, även när man tilltalar människor man inte känner.

  • Här använder man andra enheter. Gallons iställer för liter. Cups istället för deciliter. Pounds - kilogram. Ounces - gram. Miles - kilometer. Feet - meter. Inches - centimeter. Fahrenheit - Celcius. En gallon motsvarar knappt fyra liter, vilket faktiskt är mycket praktiskt när man köper mjölk, för att nämna ett exempel. Och här är jag inte 177 cm lång, utan 5'10.

  • Här finns både endollarsmynt och endollarssedlar.

  • När man betalar med kort behöver man oftast inte knappa in pin-koden. Stupidest thing ever. Har nog ibland knappat in koden på nåt ställe, men det är sällan det krävs. Se till att hålla koll på kortet alltså. Checkar som betalningsmedel är också vanligare här än där hemma. 

  • Det mesta är faktiskt större här. Husen, bilarna, parkeringsrutorna (comes with the cars förstås), matportionerna, vägarna, you name it. 

  • Bensinen är löjligt billig här, och det finns bensinstationer överallt. Spanade lite extra idag när jag körde och hittade ett ställe där bensinen kostade 1,85/gallon, omräknat blir det 46 cent/liter. Folk tar ju också bilen vart de än ska här. Det finns inte trottoarer eller cykelvägar som där hemma.

  • Här får man svänga höger mot rött ljus, om det inte kommer andra bilar. Mycket bra trafikregel. Så gott som alla bilar är automatväxlade här. 

  • Man slänger matresterna i diskhon och spolar ner dem i en avfallskvarn, där allting mals sönder och sedan försvinner ut i, ja jag vet inte? Avloppssystemet? Not my area of expertise.

  • Det finns snabbmatsställen överallt. McDonald's, Burger King och Dunkin' Donuts finns i varje hörn, känns det som. 

  • Folk känner till följande om Finland: Teemu Selänne, Nokia och norrskenet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar