fredag 9 september 2016

Fredagsuppdatering

En frys med bra innehåll ser ni här. Gammal bild dock, hittade den i arkivet. Tror inte att vi har nån glass i frysen för tillfället. Well, jag är redan mätt som en plätt eftersom vi nyss kom hem från middag med familjen på Lasalle. Det är en restaurang i Collinsville. Ska slappa och kolla serier hela kvällen nu har jag tänkt. Trodde att jag skulle jobba imorgon men är tydligen ledig och jobbar lite på söndag istället. Det funkar det också. 
Inledde denna fredag på DMV. Vad är det för ett ställe, undrar ni. Jo, det står för Department of Motor Vehicle och det är där man bland annat skaffar körkort. Hade teoriprov idag och blev godkänd, applåd för mig! Måste bara boka tid till uppkörning nu, så har jag snart ett Connecticut-körkort. På tal om DMV, det är lite som med FPA där hemma. Alla finska läsare som har haft ärende till FPA vet nog vad jag menar. Hur man ser framemot att uträtta ärenden där, ni vet. "Ååh, så kul det ska bli att åka till FPA idag." Ehhe, said no one ever. Well, om finländare får i nerven med FPA, så är den amerikanska motsvarigheten DMV. Det tar lääääääänge, och man har alltid bort något papper och man kommer aaaaaaldrig fram när man försöker ringa dem. This is a true story: tidigare i veckan ringde jag dit eftersom jag ville dubbelkolla vilka dokument (pass, visum, brev som bevisar att man har en fast adress i Connecticut osv.) man ska ha med sig till teoriprovet. Jag slussades mellan olika automatsvarare så länge, så till sist googlade jag "how to speak to a real person at DMV". True story, jag lovar. Fick många träffar på Google också, så jag är inte den första som fått kämpa med detta. Och ja, jag fick prata med en riktig människa till sist!
MEN, det fysiska besöket gick smärtfritt, och rätt snabbt. Jag hade ju iofs bokat tid, så det underlättade säkert. Knallade in strax före klockan åtta, hittade fram till rätt lucka, visade alla mina dokument, och gjorde sedan syntest och teoriprov. På syntestet kontrollerade de inte vänster och höger öga skilt. Det är ju helt knasigt??!! Tänk om man inte ser tillräckligt bra på båda. Man skulle bara titta in i en slags manick, och läsa upp siffrorna. Sen testade de också om man såg ett blinkade ljus till höger och vänster, typ om man har tillräckligt brett synfält. Jaja, enough about DMV för denna gång. 

Alla barnen är i skolan om dagarna nu, till och med minstingen har skola till kl 15, vilket innebär att jag jobbar skrattretande lite. För att göra lite nytta har jag därför rensat och organiserat barnens klädskrubbar den här veckan. 
Har också bestämt att jag stannar i Avon till början av december när mitt första au pair-år tar slut, och att jag sedan förlänger med en ny familj. Har skickat in pappren för att ansöka om förlängning så let's hope att jag hittar en familj som passar mig i nån annan del av USA. Gillar ju min nuvarande familj men vill gärna passa på att se en annan del av landet nu när jag har chansen. You only live once and all that. Ska uppdatera om hur allt förlöper. Jag måste gå min veckoslutskurs och skicka in ett intyg över den och sedan borde allt vara klart så att jag kan börja matchas med nya familjer. 
He va he. Nu blir det Netflix. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar